Bitcoin Guide
Image default
Bitcoin Pris

Varför FATF-reseregeln visar FinCEN Crypto Wallet-regeln kan fungera


En av de mer betydelsefulla kontroverserna för att röra kryptovalutaindustrin under de senaste 12 månaderna är den föreslagna kryptoplånboken.

Den 18 december 2020 utfärdade det amerikanska finansnärverksnätverket (FinCEN), en del av det amerikanska finansdepartementet, ett meddelande om föreslagen regelverk (NPRM) som skulle kräva att banker, kryptobörser och andra penningtjänstföretag samlar in Know Your Customer ( KYC) -data om alla som överför kryptovaluta till ett värde av 3000 USD eller mer till eller från en privat plånbok.

Ser fram emot att träffa dig på iFX EXPO Dubai maj 2021 – Få det att hända!

Det orsakade ett omedelbart skrik av två skäl.

För det första var det första samrådet för NPRM bara 15 dagar och var planerat att pågå under jul- och nyårsperioden när större delen av världen stängdes av under semestern. Förespråkare av kryptovaluta luktade en råtta. Konsultationer pågår normalt i minst 60 dagar för att möjliggöra breda representationer från branschdeltagare.

Maxim Bederov
Maxim Bederov

För det andra verkade diktaten utformad för att skjutas igenom som en del av den avgående Trump-administrationens dödsfall. Inom några veckor skulle finansminister Steven Mnuchin avsättas av det tillträdande Joe Biden-ordförandeskapet, med tidigare Federal Reserve-ordförande Janet Yellen i kö för att ersätta honom.

Kritiker avrundade snabbt FinCEN och sa att det skulle vara tekniskt omöjligt för de flesta företag som bedriver kryptotjänster att följa beslutet. Smarta kontrakt enligt design innehåller inte namn- eller adressinformation och är bara kodbitar som innehåller transaktionsdata.

Inom några dagar rapporterade FinCEN att de hade fått över 7500 “robusta” kommentarer.

Svaret från Katie Haun, en tidigare federal åklagare och partner vid VC-jätten Andressen Horowitz (a16z), var typiskt för den omedelbara återkopplingen från branschen.

Via Twitter, påstod hon att Mnuchin “försökte pressa in regleringsändringar i svansänden av en administration utan process” och lovade att a16z skulle ifrågasätta det “förfarandefel … vagt skrivna … övergripande” beslutet i domstol om det någonsin skulle komma att införas.

Peter van Valkenburgh, forskningsdirektör vid Coin Center, uttryckte det bäst när han karakteriserade FinCEN: s drag som en underhanden “midnattregel” och noterade att: “Tidsbegränsningarna för den så kallade midnattperioden borde aldrig vara en acceptabel motivering för att införa regler på amerikaner och innovativa amerikanska företag utan tillräcklig möjlighet för meddelande och kommentarer.

”I liknande situationer har banker behandlats med omfattande samråd och en gradvis (ibland absurd långsam) regleringsprocess. Till exempel har FinCEN haft en bankkundskontroll av väntande och oavslutad sedan 2014. ”

Tidslinje för en förvirrad regeländring

  • 18 december 2020: Steven Mnuchins FinCEN utfärdar plånbokregeln NPRM med en aldrig tidigare skådad 15-dagars konsultation. Omedelbar motreaktion.
  • 2 januari 2021: Det ursprungliga 15-dagars samrådet planerades att avslutas
  • 14 januari 2021: Under-fire FinCEN tillkännager att den förlänger kommentarperioden för kryptoplånboken i 45 dagar
  • 21 januari 2021: President Biden fryser all finansministeriets regelverk i 60 dagar i väntan på en granskning
  • 22 mars 2021: FinCEN-reglerings “frysning” planeras att avslutas

Vad industrin lärde sig av FATF-reseregeln

År 2018 fick Financial Action Task Force: s ” Travel Rule ” – senare kodifierad som ” rekommendation 16 ” en av de första stora existentiella kriserna för branschen. Reseregeln skulle försöka bringa kryptovalutatransaktioner i linje med en bredare reglering kring penningtvätt (AML) och KYC, och specifikt kräva att personuppgifter skulle ‘resa’ med transaktioner. Varje person som fick över 1000 dollar i kryptovaluta måste identifieras, sa de. Rekommendationerna slutfördes i juni 2019 och tidsfristen för efterlevnad fastställdes 12 månader senare.

Som en av världens mäktigaste mellanstatliga vakthundar, när FATF talar, sitter finansiella tjänster upp och lyssnar.

Men deltagare i kryptoindustrin hävdade kraftigt att reseregeln var ett anathema för hur kryptovaluta fungerade. Ett svar från Global Digital Finance redogjorde för frågan i skarpa termer.

I ett kommentarbrev till FATF-konsultationen i april 2019 förklarade GDF skillnaden mellan Bitcoin-adresser och IBAN-bankkoder, som båda används för att skicka och ta emot transaktioner. Brevet noterade att medan IBAN-nummer innehåller information om enheten som skickar eller tar emot en transaktion som är inbyggd direkt i sin kod, i motsats till Bitcoin-adresser som är en slumpmässigt genererad sträng av bokstäver och siffror (alfanumerik).

Föreslagna artiklar

De bästa läkemedelsföretagen att investera i just nu Gå till artikeln >>

Detta visade att FATF-begäran var omöjlig; Bitcoin-adresser är helt enkelt inte utformade för att framkalla identifierande information på det sätt som traditionella bankkoder är. Som Finansmagnater noterade att ansträngningar för att samla in data faktiskt skulle kunna uppmuntra “P2P-överföringar via icke-vårdnadsplånböcker, vilket är betydligt svårare för brottsbekämpning att spåra eller kontrollera.” Sådan är lagen om oavsiktliga konsekvenser: finansiella tillsynsmyndigheters ansträngningar att ingripa i detta komplexa system kan ge ett helt oönskat resultat.

I själva verket lyckades kryptoindustrin hitta ett sätt att tillfredsställa FATF-reseregeln utan att helt bryta kryptovalutan.

Först kom Ciphertrace som sa att den hade skapat programvara som skulle skapa ett valideringscertifikat för att bekräfta transaktioner som skickades mellan växlar och plånböcker. Vid den tidpunkt då företagets marknadsföring ledde sammanfattade John Jeffries situationen: ”Branschen har sagt att det är praktiskt taget omöjligt att följa reseregeln. Verkligheten är att det kan göras. ”

Holländska multinationella ING blev den första banken som lade fram en lösning i juni 2020 med sitt ‘FATF-vänliga’ protokoll för spårning av överföringar. Depot BitGo lade senare till stöd för reseregeln genom ett utökat API som skulle samla in informationen från avsändaren och mottagaren. Och Coinbase – vars börsintroduktion kommer snart – designade till exempel ett P2P-system för delning av användarinformation enligt resebestämmelserna.

Och FATF har reagerat positivt in natura och noterade i en uppdatering 25 februari 2021 [our emphasis]: ”Övergång från reglerbaserad tillsyn till riskbaserad tillsyn tar tid och kan vara utmanande som resultat av ömsesidiga utvärderingar har visat.”

FATF erkände korrekt att kryptovalutaindustrin vill ha för att följa regler: genom reglering kommer säkerhet, gemensamma prioriteringar kring att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism, och en övergripande bättre upplevelse för konsumenter och investerare.

Samma samarbetslösningsuppbyggnad måste hända när FinCEN återkommer efter att president Bidens frysning av regleringen har upphört. Men det kan bara fungera med ömsesidig respekt på båda sidor.

Slutsats

Bilden för kryptoindustrin har förändrats mycket från 2018. Den är inte längre i stor utsträckning isolerad från massan av riskkapitalfonder, private equity, banker och finansiella tjänster som hanterar biljoner dollar i dagliga transaktioner: det är faktiskt oupplösligt sammanflätade. Kryptovaluta är nu fast inbäddad i världens banksystem – inte minst i de senaste riktlinjerna för att amerikanska banker kan förvara krypto och använda stabila mynt för betalningsavveckling, eller det faktum att världens största depåbank BNY Mellon – med 41 $ trn i AUM, inte mindre – flyttar nu till depå miljarder dollar i kryptotillgångar för kapitalförvaltare, pensionsfonder och kapital globalt.

Det är möjligt att FinCEN inte förväntade sig den typ av överväldigande motreaktion de fick. Det är helt möjligt att de felbedömde i vilken utsträckning de drabbade skulle motsätta sig en sista minuten bit bete-och-växla-regelverk.

FATF har visat att ömsesidigt godtagbara lösningar på penningtvätt och finansiering av terrorism kan hittas: och att tidsfrister och hot mot klipporna inte är sättet att uppmuntra till bättre finansiella tjänster. Till exempel är nästa FATF-tolvmånadersöversyn på gång och kommer att offentliggöras i juni 2021: vilket föreslår att det pågående samrådet med branschen nu kommer att ske i form av en årlig rullande översyn.

Nya, dedikerade organisationer bildades i kölvattnet av Travel Rule för att hjälpa finansiella tjänster att följa rekommendation 16, inklusive den amerikanska Travel Rule Working Group, som bildades mellan 25 ledande amerikanska leverantörer av virtuella tillgångstjänster för att arbeta inom en bransch lösning och Travel Rule Information Sharing Alliance, vars whitepaper föreslår en öppen källkod P2P-mekanism för att följa beslutet.

Det är storleken på uppgiften framåt för kryptoplånbanksregeln. Mer lobbyverksamhet måste rikta Joe Bidens administration och kapital måste spenderas, både politiskt och ekonomiskt, för att driva FinCEN mot det “ömsesidiga utvärderingsschema” som FATF har lyckats införa.

Om branschen kan komma bort från ett kontroversiellt förhållande med FinCEN och driva på ett närmare samarbete som de gjorde med FATF, är en lösning som båda parter är nöjda med helt inom räckhåll.

Maxim Bederov är en investerare och entreprenör.





Source link

Related posts

Beacon Fund leder $ 1,5 miljoner i en decentraliserad app för sociala medier Capsule »CryptoNinjas

Bitcoinguide

P2P crypto escrow-plattform Escaroo lägger till insatsfunktion från Moonstake »CryptoNinjas

Bitcoinguide

SquaredFinancial höjer Philios Petrides till Chief Data Officer

Bitcoinguide