Bitcoin Guide
Image default
Bitcoin Pris

Retail Trader Retention är en utmaning, CMOs fokuserar på kundupplevelse


2020 visade sig vara ett utmärkt år för handelstjänstleverantörer. Den Covid-stimulerade marknadsvolatiliteten resulterade i en tillströmning av detaljhandlare som försökte få kortsiktiga vinster, många för första gången. Nästan alla handelsplattformar, stora som små, har ombord ett stort antal nya handlare på plattformen.

Medan detta plötsliga inflöde ledde till en ökad handelsvolym, avtog volatiliteten snart och aktiviteten började normaliseras. Mäklare är dock fast beslutna att behålla de nya ombordklienterna.

Medan klientförvärv är en nyckel för alla mäklare, vet nästan alla vikten av klientretention, speciellt när det gäller en nybörjare. Marknadsförhållandena har trots allt uppmuntrat handlare att registrera sig för vinstbokning, men nu är det upp till mäklarna att få dem att handla kontinuerligt.

Kundflödet

Tillströmningen av nya handlare började i mars 2020 när de globala marknaderna bevittnade förödelse från den ekonomiska nedstängningen. Den fortsatta volatiliteten på marknaderna lockade också nya handlare under de kommande kvartalen i rad.

Enligt uppgifterna som delas av offentligt noterade plattformar har de sett en högkonjunktur i mars och april. De totala hävstångskontona hos IG Group, en större mäklare i London, berörde 119 000 rekord under det finansiella kvartalet under fjärde kvartalet, som är från mars till maj. Även om siffrorna var betydligt högre än de föregående kvartalen, började de sjunka under de på varandra följande månaderna, eftersom mellan juni och augusti registrerades endast 109 900 hävstångskonton.

Plus500, en annan mäklare noterad på Londonbörsen, fick 115.225 nya handlare mellan april och juni. Detta antal är upp från 19 489 i Q4 i FY2019 och 82 951 i Q1 i FY2020. Under det tredje kvartalet i rad sjönk dock antalet till 46 238.

En liknande trend sågs inom handelsbranschen som enligt Finance Magnates Intelligence, de globala nya kundstatistiken (exklusive Japan) tappade rekordet 2464 000 under andra kvartalet 2020.

Även om mars har noterat den högsta volatiliteten, slutade den totala siffran för första kvartalet på 2 223 000, vilket var mycket högre än föregående kvartal. Antalet har dock minskat sedan dess.

En utmaning för CMO

Att behålla dessa kunder har blivit en utmaning för mäklarchefen, men det är uppenbarligen mycket billigare än att skaffa nya handlare.

Nyckeln är att göra dem anslutna till handelsplattformarna. Och det är inte lätt.

De flesta av dessa detaljhandlare är sårbara för att fatta handelsbeslut utan att förstå marknadsförhållandena ordentligt, och ingen av mäklarna vill ta en engångsförlust och lämna.

Helen Astaniou, CMO, TIOmarkets
Helen Astaniou, CMO, TIOmarkets

Som Helen Astaniou, TIOmarkets CMO, förklarade: “Utmaningarna är som alltid att hålla kunderna ombord i a) ett otroligt mättat utrymme och b) stödja dem med förnuftiga handelsbeslut som hjälper till att förbättra deras tjänstgöringstid hos företaget.”

”Att falla offer för emotionell handel – som är så vanligt för nybörjare – är en utmaning att undvika,” tillade Astaniou. “Vi möter dessa utmaningar genom att tillhandahålla dem så mycket användbart, praktiskt och genomtänkt utbildningsmaterial som möjligt (istället för återupplivade ekonomiska data).”

Andra mäklare följer samma strategi för att utbilda sin rookie-kundbas. eToros marknadsföringsdirektör, Nir Shmulevitz, sa att den israeliska mäkleriet har “ökat utbildningsresurserna” bland användarna.

Föreslagna artiklar

Wisebitcoin pratar kundtjänst i Crypto Exchanges Gå till artikel >>

eToro fick 4 miljoner nya kunder enbart under 2020 och tog sitt totala antal kunder till 17 miljoner. Men det är inte klart hur många av dessa kunder som handlar aktivt.

Nir Shmulevitz, marknadschef på eToro
Nir Shmulevitz, marknadschef på eToro

“Vi har alltid fokuserat på retention lika mycket som förvärv,” sade Shmulevitz. “Vi arbetar hårt för att ge våra användare bästa möjliga kundupplevelse.”

Att utbilda kunderna är dock inte den enda taktiken som mäklare marknadsförare använder för att behålla nybörjare. Dessutom fokuserar de på att förbättra och utvidga produktlinjer.

Som CMO: erna förklarade måste mäklarföretag förbättra sin produktlinje för att anpassa dem till intresset för denna nya detaljhandelskund.

Sammantaget kan alla dessa retentionstekniker summeras till kundupplevelse. Eftersom handel inte är ett heltidsjobb hos de flesta av de nya handlarna, kommer de sannolikt att lämna om de står inför några problem med insättningar och uttag. “Vi arbetar hårt för att ge våra användare bästa möjliga kundupplevelse”, säger eToro CMO.

Men mäklare måste vara försiktiga med att spendera för mycket på klientretention. Som Astaniou pekar på, “finns det naturligtvis nackdelar med att gå ombord på stora volymklienter, särskilt om de inte har en hög avsikt.”

Påverkan på marknadsföringsbudgeten

Den utarbetade taktiken för att behålla detaljhandelskunder är definitivt inte en lätt uppgift och har också en betydande inverkan på mäklarnas marknadsföringsbudget. Även om den initiala kostnaden kan vara högre, finns det liten eller ingen långsiktig kostnad och avkastningen är imponerande.

“År 2020 fördubblade vi våra utgifter för marknadsföring”, avslöjade eToros Shmulevitz. Mäklarna var tvungna att starta flera marknadsföringskampanjer för att effektivt koppla detaljhandlarna på handelsplattformarna.

Den israeliska mäklaren ”såg en enorm organisk tillväxt och lanserade framgångsrikt marknadsföringsaktiviteter på nya marknader.”

Enligt Astaniou följer “TIOmarkets en integrerad marknadsföringsstrategi över flera kanaler som är både betalda och obetalda.” Hon påpekade att marknadsföringsbudgeten är en felaktig parameter för att utvärdera mäklarens ansträngningar att behålla kunder.

Dessutom har branding spelat en nyckelroll för att hålla kunderna på plattformarna. Även om handlarna hoppade hastigt på valfri mäklare under volatilitetsperioden, är det varumärkesvärdet som håller dem på handel.

“Företag i ett sådant mättat FX-utrymme på sök- och varumärkesplattformar tvingas företag (inte bara våra) hitta andra sätt att öka sin varumärkesvarumärke”, säger TIOmarkets CMO. “Med detta i åtanke har vi haft en gedigen och stadig strategi mot integrerad marknadsföring som båda har gett resultat 2020 och som vi tror kommer att fortsätta att bära frukt de kommande månaderna och åren.”

När det gäller varumärke, toppar eToro listan med sitt utbud av sportsponsor. Shmulevitz tycker att dessa sponsringsavtal på flera miljoner dollar inte hjälper till att behålla kunder, men de är utmärkta för varumärkesmedvetenhet.

“Sponsring är en bra kanal för varumärkesmedvetenhet, men när det gäller retention fokuserar vi mer på kundupplevelsen”, sa han. “Vi fortsätter att investera i att ge bästa möjliga kundupplevelse.”





Source link

Related posts

Blockchain-driven fläktförlovningsplattform Olyseum lanserar verktygstoken »CryptoNinjas

Bitcoinguide

Blockchain-skalningsspecialisten Metis lanserar lager-2-ramverk för att ge dApp-utveckling »CryptoNinjas

Bitcoinguide

Enjin samlar $ 18,9 miljoner för att lansera den första dedikerade NFT-blockkedjan på Polkadot »CryptoNinjas

Bitcoinguide