Bitcoin Guide
Image default
Bitcoin Pris

NFT skapar robusta ekonomier inom onlinespel: Så här gör du


Uppblomstringen av icke-svampbar användning i konstvärlden har fått sin rättvisa del av kritik. Om det inte är miljöfrågorna som NFT-kritiker oroar sig över, finns det gott om andra saker att peka på. När allt kommer omkring är det NFT-konstvärlden som fortfarande brottas med hur man bland annat hanterar bedrägerier och säkerhetsrisker. Med andra ord är NFT fortfarande relativt nya i den professionella konstvärlden. Därför har de fortfarande vägar att gå.

Icke-fungibla tokens är emellertid större och äldre än konst- och musikvärlden. Medan mycket av världens uppmärksamhet har fokuserats på antagandet av NFTs av den konstnärliga världen, har NFTs också vunnit plats någon annanstans. Nämligen i världen av elektroniskt spel.

Ser fram emot att träffa dig på iFX EXPO Dubai maj 2021 – Få det att hända!

Digital ägande är inte ett nytt koncept för spelindustrin

På ett sätt är NFT och spel nästan ett perfekt äktenskap.

När allt är en av de knepiga sakerna med begreppet NFT-ägande är det faktum att “äga” en NFT är ett sådant abstrakt begrepp i den konstnärliga världen. När allt är konstinvesterare vana vid begreppet att äga en fysisk produkt. När man äger en NFT är det inte alltid helt klart Vad man äger faktiskt.

Naturligtvis står icke-fungibla tokens i spelvärlden fortfarande inför många av samma kritik som NFT: er i konstvärlden också. I spelvärlden har begreppet digitala samlarobjekt funnits ganska länge.

I många olika spelekosystem har spelare till exempel möjligheten att låsa upp speciella tillbehör som kan läggas till deras karaktärer eller till de världar de lever i. I vissa spel kan dessa digitala artiklar till och med säljas för verkliga kontanter – och stora mängder av det.

Ed McCormack, verkställande direktör för Dchained,

Faktum är att Ed McCormack, VD för Dchained, berättade för Finance Magnates att “praxis att skapa digitala artiklar som är unika och kan handlas utifrån deras användbarhet eller brist, har blivit en betydande ekonomi i spelbranschen i flera år.”

Problemet med denna typ av digitalt ägande i spelvärlden är att det är mycket plattformsberoende. Spelare som har investerat sin tid och hårt förtjänade pengar i de virtuella världar de ockuperar är prisgiven av speloperatörerna. Fel, hack eller avbrott i ett spel kan i huvudsak radera ägandet av värdefulla digitala föremål. Dessutom kan brist på tydlig lagstiftning för att avgränsa vad ” ägande ” egentligen betyder i världen av egendom i spelet kan innebära att spelare inte kan använda när dåliga saker händer.

Hur kan NFT användas i speluniversumet?

Eftersom NFT-ägande är blockchain-baserat minskas fel och hack som kan utgöra en risk för digitalt objektägande i den traditionella spelvärlden. På grund av deras decentraliserade natur är offentligt drivna blockkedjor oföränderliga. Det betyder att ett plattformsfel som kan radera ägandet av din digitala objektsamling på en central spelserver kan vara mycket mindre sannolikt att hända – om inte omöjligt – på en blockchain-baserad sever.

Till exempel sa Stefan von Imhof, medgrundare av Alternative Assets Club (AAC) till Finance Magnates att ”när spelartiklar görs till NFT ändras hela förutsättningen för ägande. Icke-NFT-spelobjekt har verkligt värde eftersom spelare värdesätter hur de ser ut eller presterar i spelet, säger han.

Stefan von Imhof, medgrundare av Alternative Assets Club (AAC).

”Till exempel” skins ”från Counter-Strike säljs på Steam-marknaden för tusentals dollar. Nackdelen med dessa spelare är att deras konto kan bli förbjudet när som helst, och om de vill sälja föremål för riktiga pengar utanför det stängda spelekosystemet står de höga risker för att bli lurade. ”

Däremot betyder “NFT-spelartiklar att spelägaren aldrig kan ta bort föremålet från spelaren och föremål kan fritt säljas för riktiga pengar utan den höga risken för förlust för bedrägerier.”

Yat Siu, styrelseordförande och grundare av Animoca Brands, förklarade att (med andra ord), ”NFT representerar äganderätt – något som spelare inte riktigt har haft tidigare, för i traditionella spel äger utgivaren speltillgångarna och bara licensierar dem till spelaren.”

”Licenser kan återkallas eller stängas av när som helst och av olika skäl, oavsett hur mycket pengar en spelare lägger i ett spel. Det är inte ägande – i bästa fall är det uthyrning, ”förklarade Siu.

”Om du verkligen äger något, har du kontroll över det. Så när vi säger att alla speltillgångar kan vara en NFT betyder det att det kan vara din att göra med – och dra nytta av – som du tycker passar. Och det handlar inte bara om att sälja det för vinst, det handlar om att göra saker som inte är möjliga med traditionella speltillgångar: du kanske vill använda din NFT i ett annat spel, eller så kan du “satsa” det för att passivt generera intäkter över tiden. ”

“Varje tillgång i spelet kan vara en NFT.”

Som sådan verkar videospelskapare och företag se NFT-teknik som gateway för att skapa robusta ekonomier i spelet.

Nio krönikor, ett spel skapat av open source-spelplattformen Planetarium, utforskar hur NFT-ägande kan spela en roll i sin egen digitala värld. Planetariums verkställande direktör Kijun Seo berättade för Finance Magnates att “eftersom Nine Chronicles inte har en server och spelarnas data lever på blockchain, är varje objekt i spelet redan en icke-fungibel token, per definition.”

Planetariums verkställande direktör Kijun Seo.

”För närvarande har vi två olika typer av NFT: kostymer i begränsad upplaga (företagsskapade NFT): utarbetade NFT-dräkter med anpassade animationer och bonusstatistik. Säljs endast under förförsäljning, handlas på P2P-marknaden. Det finns bara 240 legendariska kostymer och totalt 9 mytiska kostymer. ”

Nine Chronicles “exklusiva legendariska dräkter.”

På samma sätt sa Yat Siu, ordförande och grundare av Animoca Brands, till Finance Magnates att “vilken tillgång som helst i spelet kan vara en NFT.”

“Till exempel, i vårt spel F1 Delta Time är alla tillgångar NFT,” inklusive “bilar, förare, bildelar (fjädring, bromsar, etc.), däck, förarutrustning (hjälm, handskar, etc.).”

“Till och med spåren och evenemangen består av NFT,” förklarade Siu för Finance Magnates. “Detta gör det möjligt för ägaren att ha äkta ägande över dessa tillgångar och följaktligen att handla tillgångarna på sekundära marknader.”

I mars förvärvades Animonicas bil NFT “Australia Edition 2020” second hand för 1221 221 REVV, värt cirka 288 000 US-dollar vid försäljningstillfället.

NFT kan skapa robusta sekundära marknader för spel

Och i själva verket kan icke-svampbar tokenteknik inom spel också underlätta tillväxten av hälsosammare och mer expansiva sekundära marknader för digitala spelsamlingar.

Siu berättade för FM att “det finns en snabb handel med F1 Delta Time NFT på OpenSea-marknaden.”

Föreslagna artiklar

Hur man handlar på en flyktig marknad Gå till artikel >>

“En av de mest imponerande eftermarknadstransaktionerna för en av våra produkter är” Australia Edition 2020 “-bilen NFT förvärvade second hand för 1221 221 REVV, värd cirka 288 000 US-dollar vid försäljningstidpunkten.”

AAC: s Stefan von Imhof förklarade att “NFT: er kan på detta sätt ändra intäktsmodellen för spel som väljer att integrera dem.”

”Eftersom spelare skulle kunna sälja om de varor de köper eller tjänar kan antalet primära marknadsförsäljningar minska. För att kompensera för detta kan utvecklarna skapa NFT på ett sätt som en del av all sekundärmarknadsförsäljning går till utvecklarna. ”

Förutom försäljning av sekundära marknader av digitala samlarobjekt som produceras av spelutvecklare, kan NFT också hjälpa till att bygga marknadsplatser i spelet där spelare kan tjäna riktiga pengar för de produkter och tjänster de erbjuder.

Von Imhof pekade på ett kommande blockchain-baserat spel som heter Embersword. Spelet ”kommer att ha en öppen värld där mycket av marken ägs av spelare. Dessa ägare kan välja vad de vill lägga på marken (som en marknadsplats eller en fiendens lekplats) och därigenom forma hur spelvärlden bildas. De kan sedan tjäna riktiga pengar när spelare interagerar med sitt land. ”

Och naturligtvis finns det det enkla faktumet att NFT tillåter spelutvecklare att sälja sina produkter direkt till spelare utan användning av tredjepartsförmedlare.

Ed McCormack förklarade att på detta sätt, ”NFT gör det också möjligt för skapare i videospelvärldar att sälja direkt till andra användare. NFTs lockelse är att de skapar en situation där innehållsskapare, vare sig de är spelutvecklare eller musikartister, kan sälja direkt till kunder. ”

Det är inte allt solsken och rosor

Även om det kan finnas många positiva effekter för att integrera icke-fungibel token-teknik i spelekonomin, finns det vissa nackdelar.

Animoca Brands Yat Siu förklarade till exempel att “den nuvarande största nackdelen är NFT: s icke-återvinningsbara natur.” Med andra ord, “om du tappar plånboken där NFT är lagrad, om din NFT blir stulen för att du har hackats, eller om du överför NFT till någon annan av misstag, finns det väldigt lite resurs.”

Yat Siu, ordförande och grundare av Animoca Brands,

”Det är därför du måste behandla NFT: er på ett ansvarsfullt sätt som en verklig tillgång av värde. Du håller dina smycken i en säker låsbox och du parkerar din bil på en säker och skyddad plats, sade han. ”På samma sätt måste du se till att dina digitala tillgångar tas väl hand om och skyddas eftersom NFT kan representera stort värde.

Förutom möjligheten till permanent förlust är “den andra nackdelen med att involvera NFT: er i friktionen (i form av transaktionsavgifter och kostnader) som en real digital ekonomi kan skapa.”

”Tänk på det som en moms som betalas inte till en regering utan till samhället som gör blockchain-nätverket möjligt. När det gäller Ethereum-nätverket är den skatten känd som “gas” och kan vara betydande, vilket gör det svårt att gå ombord på nya användare. “

“Lyckligtvis”, tillade han, “det finns många Layer 1 eller Layer 2 blockchain-lösningar som kan sänka gasavgifterna avsevärt.”

Inom och utanför spel kan icke-fungibla tokens balansera förhållandet mellan företag och skapare

Men även med dessa nackdelar i åtanke är många analytiker överens om att NFT kommer för spel på ett stort sätt – och möjligen för resten av världen.

Till exempel berättade Robbie Ferguson, grundare av Immutable, till Finance Magnates att hans företag är i samtal med ett antal “superintressanta projekt över Music NFT och Fashion NFT-vertikaler.”

Hweover, Ferguson förklarade att icke-svampbar token-teknik kan användas i alla branscher som plågas av en obalans i makt mellan skapare och marknadsförmedlare.

”Egenskaperna hos industrier som NFT kan störa är: a) immateriell egendom som är låst i restriktiva ekosystem som ägs av företag; b) skaparekonomi vägt till förmån för stora företag, inte till förmån för nya skapare, ”förklarade Ferguson.

“NFTs ger konstnärer överallt (musiker, modedesigners, konstnärsspelutvecklare osv.) En möjlighet att få betalt för deras annars kopieringsbitar,” sa han. ”NFT-filer tillåter också skapare att fästa sällsynta egenskaper till sitt arbete och extrahera mer värde. NFT-marknadsplatser ger obegränsade ekonomiska möjligheter från att sälja skapelser i stor skala, vilket minskar anskaffningskostnaderna till nästan noll. ”

“NFT: er kommer att göra för digital egendom vad öppen källkod har gjort mot kodning.”

Många analytiker tror att NFT är här för att stanna.

Animonicas Yat Siu berättade för Finance Magnates att “de senaste månaderna har alla varit fokuserade på den sensationella prestandan hos NFT i konstvärlden men historien är ännu större.”

“Föreställ dig hur bilindustrin skulle se ut om du behövde tillstånd från biltillverkaren för att ändra färgen på din bil eller installera ett nytt ljudsystem – eller om du helt enkelt inte fick göra sådana ändringar”, sa han. “Det är tillståndet för digitalt spel och data fram till blockchain och NFT: er.”

”NFT: er kommer att göra för digital egendom vad öppen källkod har gjort mot kodning: ge betydande möjligheter för skapande och ekonomisk expansion. Till exempel har NFT redan möjligheten att finansieras på plattformar som NFTfi, eller fraktioneras på plattformar som Unic.ly. Dessa tredjepartsleverantörer utvecklade spännande nya tjänster som gynnar ägarna till NFT och behöver inte delta från utgivarna och skaparna – ungefär som hur vi engagerar oss i vår fastighet i den verkliga världen. ”





Source link

Related posts

Binance lanserar ny NFT-marknadsplats i juni 2021 »CryptoNinjas

Bitcoinguide

Ledger Vault för att säkra Boson Protocols ursprungliga token

Bitcoinguide

CREAM Finance Iron Bank tar protokoll-till-protokoll flash-lån till DeFi »CryptoNinjas

Bitcoinguide