Bitcoin Guide
Image default
Bitcoin Pris

NFT i musikbranschen: Hur ‘programmerbar musik’ kan förändra allt


Icke-svampbara tokens (NFT) har verkligen anlänt till konstvärlden. I mars i år gjorde artister som Grimes och Beeple rubriker med flera miljoner dollar. Sedan dess har artister på alla nivåer av berömmelse och framgång hoppat på trenden vänster och höger.

Ser fram emot att träffa dig på iFX EXPO Dubai maj 2021 – Få det att hända!

NFT har också börjat dyka upp i musikvärlden. 3LAU och Eminem har båda sålt eller meddelat försäljning av NFT-filer som är associerade med musik. Uppgifterna om vad som faktiskt “ägs” när en NFT köps är dock något tveksamma.

Kritiker av NFT som vi känner dem i musik- och konstvärlden har hävdat att NFT inte egentligen tjänar något praktiskt syfte; att de inte är annat än spekulativa investeringar som inte har någon meningsfull framtid i konstvärlden.

Det finns dock ett antal plattformar och skapare som försöker ändra NFT: s funktionalitet inom konst och musik. Sam Brukhman, chef för affärsutveckling på NFT-plattformen Async Art, liksom den konstnärliga ledaren för Verdigris Ensemble, är en sådan person.

Verdigris Ensemble är en innovativ korensemble baserad i Dallas, Texas. Som någon som bär hatt i konstvärlden såväl som plattformsutvecklingssidan av kryptovärlden, pratade Sam med Finance Magnates om hur programmerbar konst och musik kan skapa praktiska användningsfall för NFT och skapa en mer interaktiv konstnärlig upplevelse.

Verdigris Ensemble förbereder sig också för att lansera Bettys anteckningsbok, en interaktiv, NFT-baserad bit av audiovisuella medier som kombinerar klassisk musik med blockchain-teknik.

Detta är ett utdrag. För att höra Finance Magnates fullständiga intervju med Sam Brukhman, chef för affärsutveckling på Async.Art och konstnärlig ledare för Verdigris Ensemble, besök oss på Soundcloud eller Youtube.

Vad är “programmerbart konstverk”?

Sam berättade för Finance Magnates att Async.Art-plattformen är specialiserad för att stödja icke-fungibla tokens som har knutits till programmerbart konstverk. Vad är programmerbar konst? Konceptet är ganska enkelt: programmerbar konst är dynamisk ”konst som förändras över tiden” enligt en förutbestämd uppsättning villkor.

På grundnivå kan “programmerbar konst byggas med autonoma funktioner, vilket innebär att konsten kan förändras baserat på saker som statistiska data, geografisk plats”, etc. Med andra ord, förklarade Sam, kunde ett konstverk utformas för att ändra färger baserat på tid på dagen, befolkningen i ett land eller antalet moln på himlen.

Men programmerbar konst kan också utformas på ett sådant sätt att vissa delar av verket är. På detta sätt kan bindning av icke-fungerbar tokenteknik till programmerbar konst ge en ny definition av vad det innebär att “äga” ett konstverk.

Till exempel är On Async, NFT och programmerbart konstverk oupplösligt relaterade till varandra. Sam förklarade att programmerbar konst skapas på två primära sätt “multipel NFT-ägande, vilket innebär att vissa delar av konstverket kan ändras eller redigeras baserat på konstnärens avsikt.”

En konstnär kunde skapa ett konstverk med NFT som skulle göra det möjligt för deras innehavare att ändra vissa delar av konsten: objekten som ämnena har, färgen på motivets kläder, etc.

“Låt oss ta till exempel Mona Lisa,” sa Sam. “Mona Lisa kunde delas upp i tre olika delar, eller” lager “, var och en kunde säljas som en NFT. “Det första lagret av Mona Lisa kan vara hennes ögon: ägaren av ögat NFT kunde anpassa hennes ögonfärg, baserat på alternativ som konstnären har gett.” Andra lager kan inkludera kläderna som hon har på sig eller bakgrunden hon sitter framför. Var och en av dessa kan styras av en NFT.

“När du har och NFT som ger dig delvis eller fullständigt ägande av en bit programmerbar konst, kan du påverka hur andra människor [experience] konstverket. ”

På detta sätt ger programmerbar konst en ny uppsättning användningsfall för NFT. Kritiker av användningen av icke-fungibla tokens i konstvärlden har påpekat att även om det är tekniskt en investering att äga en NFT associerad med ett konstverk, tjänar NFT i slutändan inga praktiska syften.

Programmerbar konst kan fungera som lösningen på detta problem: även om NFT-ägare kanske inte äger den immateriella egendom som är förknippad med ett verk, har deras tokens ett praktiskt syfte.

Genom denna modell av flera NFT-ägande, “får du en gemenskap som svarar och reagerar på varandra”, sa Sam. “När en person ändrar en aspekt av en bit, kan någon annan svara genom att ändra en annan aspekt.”

“Det är skönheten i vad programmerbar konst är”, fortsatte han. ”När du har och NFT som ger dig delvis eller fullständigt ägande av en bit programmerbar konst, kan du påverka hur andra människor ser konstverket … det här är en bro till nya sätt att [creating and interpreting] konst.”

Medan denna modell av NFT-driven multipelägande har tagit form i bildkonst på Asyncs plattform förklarade Sam att plattformen arbetar med att bygga stöd för en helt annan typ av programmerbara kreativa medier: musik.

Och det är här de två roller som Sam spelar som chef för affärsutveckling vid Async och den konstnärliga ledaren för Verdigris-ensemblen blir en.

Den osannolika platsen där klassisk musik och icke-fungibla tokens kolliderar

Sam förklarade att hans intresse för kryptovalutor började för flera år sedan när han studerade sångmusik vid Westminster Choir College i Princeton, New Jersey. ”Jag hade velat kombinera musik – och körsång, specifikt – med krypto sedan 2017,” sa han.

Föreslagna artiklar

SuperForex utnämndes 2021 till bästa ECN-valutamäklare i Afrika Gå till artikel >>

När Sam grundade Verdigris Ensemble, en ideell organisation för körmusik med bas i Dallas, Texas, trodde han inte nödvändigtvis att gruppen skulle länka krypto till musikframträdande.

Gruppens syfte har dock alltid varit “att nå en bredare spridning av publik genom kreativ konsertprogrammering, framträdande i okonventionella utrymmen och samarbete.”

Som sådan syftar gruppen till att slåss mot berättelsen att klassisk musik är ”exklusiv”. Men berättelsen är kraftfull: “Det vi började se när vi tittade på statistik är att publiken för klassisk musik minskar med otroliga priser varje år”, sa han. “Om vi ​​inte gör något åt ​​det har vi inte klassisk musik på 50 år.”

Programmerbar konst blir programmerbar musik

Och faktiskt, eftersom publiken för klassisk musik minskar, så är också finansieringen för klassisk musik. Musiker över det kreativa spektrumet påverkades kanske mer av COVID-19s ekonomiska slag än arbetare i ett antal andra branscher. Många klassiska musiker – som ofta förlitar sig på centraliserade institutioner som operahus och orkestersalar för inkomst – kan ha drabbats särskilt hårt.

”När coronavirus hände var den stora frågan” hur fortsätter vi att skapa musik? ”, Sa han. “Kormusik kräver att människor står i samma rum och sjunger med varandra”, en prestation som COVID hade gjort praktiskt taget omöjlig.

Sam sa att det “spelförändrande” ögonblicket inträffade när han “kände igen vad Async.Art gjorde från en programmerbar synpunkt på bildkonstsidan” och insåg att samma principer kunde gälla för musik.

Utforskar Bettys anteckningsbok

Resten är historia. ”Async.Art närmade sig Verdigris Ensemble med möjlighet att skapa ett programmerbart musikstycke [that would be tied to NFTs], Sa Sam.

Sam förklarade att projektet, “Betty’s Notebook”, är “en interaktiv simulering” baserad på en serie händelser kring Amelia Earharts slutliga nödsamtal när hennes plan sjönk 1939. Betty Klenck, som då var 15 år gammal, hörde Amelias sista sändning och skrev ner den i en anteckningsbok. Hon tillbringade resten av sitt liv med att försöka bevisa att hennes tro på vad hon hörde var sant.

Verket består av fem musikaliska “lager” eller “stjälkar”, som var och en kan ägas som en NFT-symbol. Varje tokenhållare har förmågan att kontrollera vissa delar av stycket.

Skikten en till fyra representerar olika rörelser av stycket, skrivna av kompositören Nicholas Reeves: ”The Choir”, som består av körmusik; “Bettys röst” och “Bettys kör”, som härrör från ljudet av Betty Klencks vittnesbörd; och ”Bettys Radio”, en serie jazzstandarder. Var och en av dessa lager involverar också ett visuellt element som förändras tillsammans med ljudet.

Det femte lagret, “master track”, innehåller en radio från gamla skolor som har eftermonterats med en WiFi-anslutning, högtalare och skärm, så att stycket kan uppdateras och höras i realtid.

Ägarna av varje lager “får inte” remixa “ljudet” för varje lager, förklarade Sam. Men äganderätten till NFT ger sina innehavare kontroll över vissa delar av verket: “de får välja från en meny med alternativ baserat på kompositörens avsikt”, som inkluderar element som tempo, klang och berättelse.

Var och en av skikten är planerad att gå på liveauktion på Async.Art plattform torsdagen den 29 april. Intresserade kan också köpa “Editions”, tomma NFT-baserade “poster” som tillåter användare att “trycka” på en bit när som helst. Tanken är att eftersom programmerbar musik alltid förändras, är varje ögonblick i bitens liv annorlunda. Användare kan skapa, och sedan handla, dessa “begränsade upplagor” baserade på styckets fyra musiklager vid varje given tidpunkt.

“När vi fortsätter att bygga teknik måste kolproduktionen vara noll.”

”Jag hoppas verkligen att den risk som Verdigris Ensemble tar på sig som den första som skapar en [NFT-based] bit programmerbar musik gör att andra kan känna sig mer självsäkra att komma in i NFT-rymden, säger Sam.

Och det finns faktiskt ett visst riskelement – för en sak har NFT-skapare varit föremål för en hel del pushback från kritiker som säger att praxis är dåligt för miljön. Den exakta miljöpåverkan av NFT-skapandet har varit föremål för mycket debatt.

“När vi fortsätter att bygga teknik måste kolproduktionen vara noll,” sa Sam. “Det är ingen tvekan om det … poängen med vad vi gör är faktiskt att minska koldioxidutsläppet från det vi gör, snarare än att öka det.”

Faktum är att NFT-förespråkare har hävdat att skapandet av icke-fungibla tokens är mindre än miljöpåverkan från den traditionella konstindustrin, inklusive koldioxidutgifter för resor, avfall som produceras av fysiska händelser och mer.

Sam sa också att Verdgris kommer att kompensera koldioxidutgifterna för Bettys anteckningsbok. Som en långsiktig lösning sa han att Async.Art utforskar användningen av blockkedjor med lägre koldioxidavtryck än Ethereum-nätverket.

NFT kan skapa en robust ekonomi för oberoende musiker

Även med de risker som är förknippade med skapandet av verket sa Sam att han hoppas att Bettys anteckningsbok kommer att vara den första av många NFT-baserade musikstycken. Varför? “För första gången på mycket lång tid har vi utsikten att kunna ge musiker starkt ekonomiskt stöd”, sa han.

Faktum är att på grund av de royaltyer som NFT-handeln genererar kan musiker teoretiskt använda NFT för att bygga en stadig inkomstström. Den som skapar en icke-fungibel token kommer att få den första pengarna när den säljs för första gången. NFT kan dock också skapas så att de ger 5-20% utbetalningar till sina skapare varje gång de byter händer.

“Jag säger inte att vi måste dike allt vi har gjort”, tillade han. Men “NFT kan vara ett bra komplement till vad som redan händer inom klassisk musik och musiken [industry more generally.]”

“Jag hoppas att vi genom försäljningen av Betty’s Notebook NFT: er kan uppmuntra andra organisationer och artister att följa efter och utnyttja NFT: er för att skapa sin konst. I slutet av dagen, hela poängen med [Async.Art’s mission] är att föra konst till en bredare spridning av publiken. Blockchain-tekniken kan göra det, och särskilt Async.Art ger nya vägar för att kunna uppleva det, skapa det, tolka det, känna det – uttrycka det. ”

“Ur det perspektivet tror jag att det finns en riktigt stark framtid för artister och musiker här”, sa Sam.

Detta är ett utdrag. För att höra Finance Magnates fullständiga intervju med Sam Brukhman, chef för affärsutveckling på Async.Art och konstnärlig ledare för Verdigris Ensemble, besök oss på Soundcloud eller Youtube.





Source link

Related posts

EmiSwap introducerar gamified NFT-jordbruksmekanik på sitt DEX-protokoll »CryptoNinjas

Bitcoinguide

IDEX avslöjar hybridlikviditetspooler som smälter samman kärnelement i orderböcker och AMM »CryptoNinjas

Bitcoinguide

Braiins lanserar Braiins OS + bitcoin mining management management-lösning för allmänheten »CryptoNinjas

Bitcoinguide