Bitcoin Guide
Image default
Bitcoin Pris

NFT: Allt du behöver veta om den icke-fungibla tokenexplosionen


Icke-fungibla tokens (NFT) är inte ett nytt fenomen. Kryptosfären blev medveten om för flera år sedan när fenomenet “CryptoKitties” tog över blockkedjan Ethereum, vilket orsakade stora förseningar i transaktionstider och skyhöga transaktionsavgifter.

Men även om NFT kanske inte är en ny uppfinning, har NFT-hörnet av kryptouniverset återigen varit i kryptomedias strålkastare. Detta inträffade efter att rapporter dykt upp tidigare i veckan om att NFT-universumet – som har växit tyst i flera år – har vuxit till en bransch värt hundratals miljoner dollar.

Faktum är att Finance Magnates rapporterade tidigare i veckan att en NFT-marknadsplats i synnerhet – National Basketball Association (NBA) Top Shot-butik – har raked in över 230 miljoner dollar i försäljning under det senaste året. Enligt CNBC utgjorde NBA Top Shots försäljning en stor andel av den totala försäljningen av NFT-marknaden under samma tidsperiod. Data från Nonfungible.com visar att NFT-utrymmet som helhet var värt 338 miljoner dollar i slutet av 2020.

Och NFT-universum expanderar: specifikt korsar NFT-teknik sig alltmer med konstvärlden. CNBC rapporterade den här veckan att en NFT knuten till ett videoklipp av den digitala artisten “Beeple” nyligen såldes för 6,6 miljoner dollar.

Dessutom sålde Grimes, den kanadensiska musiker och bildkonstnär som också råkar samarbeta med Elon Musk, 5,18 miljoner dollar i digital konst genom en NFT-marknadsplats som kallas “Nifty Gateway.” I en artikel som beskriver försäljningen, Gränsen beskrev NFT: er som “den heta nya tekniska saken.”

Tal Elyashiv, grundare och verkställande direktör för SPiCE VC, berättade också för Finance Magnates att “NFT-marknaden växte med nästan 300% 2020.”

Tal Elyashiv, grundare och verkställande direktör för SPiCE VC.

”Det var inte bara på grund av antalet och det totala värdet av transaktionerna. Stor tillväxt kan också ses i antalet dedikerade marknadsplatser, antalet aktiva plånböcker som handlar NFT och de typer av tillgångar som använder NFT. ”

Men om NFT har funnits i flera år redan, varför är det nu när de går in i den vanliga konversationen? Vad är nästa för NFT? Och –först av allt – vad är NFT?

Vad är NFT?

Låt oss prata ett ögonblick om ordet “fungibelt.”

Om något är fungibelt är det ömsesidigt utbytbart. Ta till exempel den amerikanska dollarn; varje dollar är exakt lika värdefull som nästa, även om den kan ha vissa skillnader i utseende eller ålder, eller den kan finnas i fysisk form eller som ett nummer på en skärm.

Om något inte är fungibelt är det emellertid inte utbytbart. Det är unikt och kan som sådant inte bytas ut mot något av lika värde. Ta till exempel “Starry Night” och “Almond Blossoms”, två målningar av Vincent van Gogh. De två målningarna är likartade (genom att de skapades av samma konstnär) – de kan dock inte bytas utbytbara mot varandra, även om de kan vara värda liknande belopp.

Därför är icke-fungibla tokens unika kryptovaluta-tokens som representerar något unikt. Dessa ”unika” saker kan vara konstverk, som Van Goghs målningar. De kan vara videor av specifika ögonblick i sportspel, originalsånger, digitala kattungar, digitala konstverk och mer – möjligheterna är praktiskt taget oändliga.

NFT är särskilt intressanta eftersom deras försäljning och ägande inte nödvändigtvis betyder att ägaren till NFT har rättigheterna till den immateriella äganderätten till det verk som en viss token representerar. Äganderätt till en NFT betyder inte heller att ägaren har exklusiva rättigheter att få tillgång till innehållet som token representerar. Till exempel publiceras en video som heter “Death of the Old”, ett av verken som Grimes sålde i hennes senaste NFT-konstauktion, på hennes Instagram-konto.

För underhållningsföretag och innehållsskapare låter “NFTs upp en efterfrågan på upplevelser som fansen eftertraktar.”

Ben Arnon, medgrundare och CRO för Curio, sa till Finance Magnates att “tillväxten av NFT-ekosystemet drivs av tre huvudfaktorer.” Curio är en NFT-plattform som hjälper underhållningsvarumärken och innehållsägare att skapa digitala samlarobjekt och “upplevelser”.

Enligt herr Arnon är den första av dessa tre faktorer “det enorma rally i kryptovalutapriser som har inträffat sedan andra halvåret 2020.” Faktum är att Bitcoins uppgång över $ 50 000 och tillägget av miljarder dollar till kryptos totala marknadsvärde har väckt mycket uppmärksamhet åt utrymmet.

Utöver detta har emellertid de företag som tillverkar dessa digitala samlarföremål tyst byggt utrymmet i flera år. Förutom kryptorallyt sa Arnon också att NFT: er blir populära nu eftersom “företag har levererat dem till fans.”

Ben Arnon, grundare och CRO of Curio.

“Hushållens varumärken och sportliga ligor som NBA och TV-studior som Fremantle och STARZ har upptäckt att NFT: er låser upp en efterfrågan på upplevelser som deras fans eftertraktar”, sa han. Med andra ord blir dessa tokens mer populära eftersom de finns mer allmänt tillgängliga.

Det verkar som om många underhållningsföretag har insett att NFT är ett annat sätt att skapa ekonomiska relationer med konsumenterna av deras innehåll.

Även om det inte är exakt hur mycket pengar dessa företag tjänar på NFT: erna de säljer, citerade CNBC Tom Richardson, en professor i digital media vid Columbia University, som sa att NBA kan förvänta sig att anlita 10% till 15% av försäljningen från vilket företag som helst. som utnyttjar sin immateriella egendom, såsom NBA Top Shot-marknaden. För artister och oberoende skapare kan dessa siffror vara mycket högre.

Föreslagna artiklar

Varför ditt företags ekonomi litar på utbildning av anställda Gå till artikel >>

COVID kan också ha påverkat tillväxten på den icke-fungibla tokenmarknaden

Förutom ökad tillgänglighet och synlighet sa Arnon också att tillväxten av NFT-universum också kan ha varit fältet av COVID-19. Liknande tillväxttrender har också observerats på krypto- och aktiemarknader när vågor av detaljhandelsinvesterare har börjat utforska världen för onlinehandel för första gången.

“Tillväxten på samlarobjekt i allmänhet – både online och offline – beror också till stor del på den globala pandemin”, sa han.

Som många analytiker har sagt om kryptovalutamarknader mer allmänt, sa Arnon att ”vi är fortfarande på toppen av den första omgången för NFT: er; det finns en explosiv tillväxt framåt, “och tillade att hans eget företag” fokuserar på att exponentiellt öka antalet vanliga varumärken och fans som engagerar sig i NFT. “

För icke-fungibla tokens är “idag som de första dagarna av Facebook”

Om det nuvarande ögonblicket är “toppen av den första omgången”, hur kan nästa steg i spelet se ut för NFT?

“I slutet av 2021 kommer försäljningen av NFTs att uppgå till flera miljarder dollar”, berättade Arnon för Finance Magnates.

Arnon tror att för NFT-utrymmet, “idag är som Facebooks tidiga dagar när inga varumärken hade marknadsföringsteam för sociala medier.”

”Ett år senare hade nästan alla varumärken robusta marknadsföringsteam för sociala medier. Detsamma kommer att inträffa för NFT-ekosystemet. I mitten av 2022 kommer många varumärken att ha interna team som främst fokuserar på hur man kan få långsiktigt värde genom att utnyttja icke-fungibla tokens som ett sätt att engagera fans och konsumenter och driva både medvetenhet och hänsyn till deras produkter och innehåll. ”

Faktum är att “NFT kommer att ge film- och tv-studior, musikföretag och andra märken en möjlighet att återuppfinna och föreställa sig tanken på en fanklubb”, sa han. “NFT-tjänster kommer att fungera som ett pass som låser upp exklusiva och VIP-fansupplevelser – både online och offline.”

SPiCE VC: s Tal Eyashiv sa också till Finance Magnates att “vi ser en hel del tidiga tecken på mainstream-adoption.”

”Till exempel inkluderade Christie’s i oktober 2020 ett verk av Robert Alice i dess försäljning efter kriget och samtida konst. Stycket såldes för $ 131,250 och åtföljdes av en NFT. Detta var första gången ett stort auktionshus sålde en av dessa digitala tokens. ” Eyashiv pekade också på Grimes senaste NFT-försäljning på flera miljoner dollar.

”Dessa tidiga tecken på mainstream-antagande signalerar en sak: tillväxtacceleration.

Tjäna pengar på den icke-fungibla token-trenden

Eftersom NFT-utrymmet växer i en så snabb takt tittar investerare på NFT med dollartecken i ögonen. Hur kan NFT-köpare tjäna pengar på trenden?

Hatem Hachana, COO på Utopia Genesis Foundation, sa till Finance Magnates att ”investerare märker att digitala samlarobjekt är solida investeringar, eftersom de kan köpas och säljas på onlinemarknader.” Utopia Genesis Foundation bygger för närvarande sin egen NFT-marknadsplats.

Hatem Hachana, COO på Utopia Genesis Foundation.

En hel del av de mer imponerande NFT-inköpen har faktiskt genomförts på sekundära marknadsplatser. Till exempel har NBA Top Shot-tokens, som säljs i “paket” till ett värde av $ 9- $ 230, sålts för otroliga belopp på sekundära marknader. Hachana pekade på en instans där ett NBA Top Shot digitalt samlarkort av LeBron James såldes för $ 100K; liknande NFT har sålts för så mycket som $ 200K.

“Avkastning ensam på investeringar i digitala tillgångar blir en lukrativ marknad för vissa”, förklarade Hachama.

Men att köpa dyra NFT-tokens kan vara för riskabelt för vissa investerare. Tal Elyashiv, grundare och verkställande direktör för SPiCE VC, sa till Finance Magnates att “det säkraste sättet att delta i tillväxten av NFT: er (och faktiskt i tillväxten av någon Blockchain-relaterad verksamhet) är att investera i ekosystemet.”

“När det gäller NFT: er innefattar ekosystemet bland annat: de olika marknadsplatserna och börserna som är avsedda för NFT, applikationer och spelleverantörer som innehåller NFT, tjänsteleverantörer relaterade till NFT och studior som utvecklar NFT-objekt för spel.”

Men att “investera i specifika aktörer kräver mycket forskning, är inte tillgängligt för alla och är ganska riskabelt som alla tidiga investeringar är.

Därför tror Eyashiv att “det säkraste sättet att investera i ekosystemet är genom en fond som investerar i ekosystemet” och nämner fonder som den han grundade: “fonder som SPiCE investerar i blockchain och tokenization-ekosystemet, vilket ger investerare en mer diversifierad exponering till tillväxten av dessa ekosystem. ”

NFT kan ha stora konsekvenser för framtiden för konst och kultur

Utöver kortsiktiga vinster kan dock tillväxten i NFT-världen få enorma konsekvenser för hur innehållsskapare får betalt för sitt arbete.

Hatem Hachana berättade för Finance Magnates att inom det kulturella området NFT: er “lägger till ett lager av äkthet till objektet och uttrycker hur artister avsåg deras [creations] att bli publicerad.” Utopia Genesis Foundation är “Med NFT: s natur löser det problemet att artister får betalt, eftersom skapare kan få royalties varje gång en samlarobjekt säljs”, förklarade Hachan. “Att köpa NFT: er, som Eva Beylin sa, investerar i kultur.”

Vilka är dina tankar om NFT-universums tillväxt? Låt oss veta i kommentarerna nedan.





Source link

Related posts

P2P crypto escrow-plattform Escaroo lägger till insatsfunktion från Moonstake »CryptoNinjas

Bitcoinguide

KYC-Chain tillhandahåller ombordprogramvara för Hong Kong kryptobörs HKVAX »CryptoNinjas

Bitcoinguide

THORchain multichain DEX testnet live med BTC, BCH, LTC, BNB, ETH

Bitcoinguide