Bitcoin Guide
Image default
Bitcoin Pris

Kan Blockchain-teknik ersätta Google Adwords?


Moderna företag som marknadsför produkter och tjänster har fler verktyg än någonsin till sitt förfogande. Trots de många sätt som det är möjligt att “få ordet” och nå kritisk massa, fortsätter dock en plattform att ha oproportionerligt inflytande: Google Adwords.

På gott och ont, dikterar denna centraliserade behemoth villkoren för att otaliga företag når kunder online. Men kanske finns det ett bättre sätt.

Trots sin enorma popularitet är världens största säljare av onlineannonser inte precis allmänt älskad. Faktum är att klagomål från reklamledare har lett till utredningar om dess konkurrenshämmande och monopolistiska karaktär.

Medan alternativ till Google Adwords kommer att få sitt arbete att klippas ut ökar efterfrågan på ett rättvisare och mer transparent system. Ett alternativ kan vara en blockchain-baserad annonseringsplattform, en specialbyggd för att hantera Adwords ineffektivitet.

Problemet med Google Adwords

Alla känner till Google. Men bara företag – och i mindre utsträckning kunder – har god kunskap om Google Adwords.

I grund och botten är Adwords en betald annonseringsplattform som driver artiklar och målsidor till toppen av sökresultaten. Annonsörer betalar Google enligt kostnad per klick (CPC) för privilegiet att nå fler tittare.

Under det sista kvartalet 2020 ökade Googles intäkter till 56,7 miljarder dollar, jämfört med 46 miljarder dollar föregående kvartal. Under året var annonsintäkterna ensamma cirka 123,8 miljarder dollar, och Google fortsatte att dominera marknaden för sökmotorer.

Enligt Statista har Google en marknadsandel på 85,86%. Medan många företag fortsätter att ägna tid och resurser åt sökmotoroptimering (SEO) blir det svårare att göra ett intryck organiskt.

Som ett vinstinriktat företag vill Google naturligtvis tvinga företag att köpa annonser snarare än att locka kunder gratis.

Så användbart som Adwords kan vara, men det är inte utan brister. Betal-per-klick-modellen är till exempel ingen garanti för konverteringar och priserna har stigit betydligt de senaste åren och prissatt många små och medelstora företag.

Tro det eller inte, Google kan tjäna så mycket som $ 50 per klick från de mest eftertraktade PPC-nyckelorden. Och om du betalar 50 $ per klick, borde du vara säker på att det leder till en försäljning!

Dyra värdefulla sökord gör det oundvikligen svårt att konkurrera med stora företag, medan det begränsade antalet tecken som tilldelas varje annons gör det svårt för vissa företag att marknadsföra sina produkter.

Dessutom är vissa helt lagliga företag förbjudna att annonsera på Adwords i första hand: företag som säljer fyrverkerier, tobak eller VPN, till exempel.

Googles alltmer censoriska karaktär (och Big Tech mer generellt) kan också tvinga människor och institutioner att utforska Adwords-alternativ.

Föreställ dig till exempel att ett företags VD ”avbryts” och Google vidtar åtgärder för att ta bort företagets reklam med hänvisning till policyöverträdelser. Teoretiskt sett kan du överklaga – men det finns ingen garanti för att dina annonser ska återställas.

Hur kan Blockchain gynna annonsörer?

blockchain

Så, hur kan blockchain-baserad reklam representera en förbättring av det nuvarande paradigmet och hjälpa utgivare och annonsörer att nå en bredare publik?

Nu behöver vi inte spekulera: vi har ett fungerande exempel ute i naturen för att illustrera fördelarna. AdEx Network är en integritetsfokuserad, censurresistent decentraliserad plattform för annonsörer och utgivare som har realtidsrapportering och verktyg för att begränsa trafik av låg kvalitet och minska annonsutgifterna.

Förra året lämnade adtech-företaget sin privata beta och började underlätta handeln med reklamutrymme och tid genom att kombinera peer-to-peer-teknik och kryptografi.

Under sitt första år har AdEx gått ombord över 6 200 utgivare och annonsörer (inklusive världens ledande VPN-leverantör, NordVPN), vilket motsvarar en årlig tillväxt på 3 800%.

Det stödde också nära 900 reklamkampanjer 2020, en siffra som den förväntar sig att lätt överträffas 2021 när medvetenheten växer.

Byggd ovanpå blockchain-teknik (AdEx Core), erbjuder protokollet flera fördelar jämfört med Google Adwords. Till att börja med räknar det bara annonsvisningar om webbläsaren spenderar minst fem sekunder på sidan som innehåller annonsen.

Tyngdpunkten ligger också på trafik av hög kvalitet snarare än apatiska webbanvändare som inte kommer att konvertera. Annonsörer och utgivare kan välja att betala i antingen fiatvalutor eller digitala tillgångar som bitcoin och eter, medan integritetsskydd säkerställer att data aldrig samlas in om användare.

Högvärdig inriktning Minus centralisering

Det som är särskilt snyggt med AdEx är att användarna inte nödvändigtvis kommer att vara medvetna om plattformens existens – till skillnad från Google. Webbläsare ser alltså annonser men inte AdEx-varumärket, vilket ger en icke-påträngande upplevelse.

Under tiden kan publicister utnyttja den typ av inriktning som AdWords erbjuder, baserat på saker som intressen, geografi, ålder etc.

Kampanjbetalningar automatiseras med hjälp av smarta kontrakt medan lager-två-skalningslösningar gör det möjligt att göra transaktioner snabbt, utan kedja. Annonsörer drar också nytta av låga avgifter och inga tröskelvärden för uttag.

AdEx har flera användningsfall, inklusive för anslutna nätverk, där utgivare kan tjäna en andel av intäkterna från varje köp av en produkt.

För närvarande gör AdEx inbrott i det decentraliserade finansutrymmet (defi), med insatspooler, automatisk sammansättning och inbyggd försäkring. Genom att placera inbyggda ADX-tokens ger användarna stabilitet på plattformen och står för att tjäna belöningar i gengäld.

För inte så länge sedan var Google Adwords den enda showen i stan. Men precis som fiatvalutor avtar dess inflytande när blockchain-baserade alternativ kommer fram.

Till skillnad från de mycket politiserade Big Tech-kartellerna förblir decentraliserade reklamplattformar trogen de grundläggande principerna för det öppna internetet, vilket underlättar rättvis och transparent online-handel.





Source link

Related posts

Var ska du gå för handel med kryptoderivat 2021?

Bitcoinguide

Winding Tree lanserar ORGiD Bot, effektiviserar verifiering av digital identitet mellan blockchain-företag »CryptoNinjas

Bitcoinguide

Iván Marchena ansluter sig till ARUM Trade som operationschef

Bitcoinguide