Bitcoin Guide
Image default
Bitcoin Mining

Ett internet utan reklamkakor är nu närmare än någonsin


Fractal Protocol erbjuder en bättre upplevelse för användarna och en rättvisare marknad för innehållsskapare

När du besöker en webbplats måste du i dessa dagar ge samtycke till cookies, som används för att identifiera användare som återkommande besökare, analysera deras användning av en specifik webbplats, ge dem tillgång till tredjeparts tjänster och skapa en profil för deras specifika intressen för att visa dem relevanta annonser på andra webbplatser.

Cookies kan inte behandlas om användaren inte godkänner dem och användare kan dra tillbaka sitt samtycke och avbryta behandlingen av cookies genom att ta bort dem från sin enhet, men de flesta populära webbläsare är inställda på att tillåta lagring av cookies. Även om kakorna i sig inte kan undersöka användarinformation lagrar de personlig information som matas in på webbplatsernas beställningsformulär, registreringssidor, betalningssidor och mer.

Det goda, det dåliga och det invasiva

Efter att ha spelat en roll i våra surfupplevelser i över 25 år samlar och delar cookies både personliga och webbinformation för webbanvändare och, eftersom Google och Facebooks duopol har ökat, har särskilt tredjepartscookies inneburit att säkerhetssårbarheter har blivit vanligare. På vilken webbplats som helst kan en användare exponeras flera gånger för potentiellt skadliga kakor som samlar in sin personliga information utan att de vet det och med världens ögon låst mer på skärmarna på sina enheter än någonsin, detta är mer bekymmer än någonsin innan för alla som värdesätter deras integritet.

Men samtidigt är onlineannonsering fortfarande ett av om inte det mest effektiva sättet för varumärken och företag att nå sin målgrupp, och cookies från tredje part har varit ett viktigt sätt för dessa företag att fortsätta nå relevanta konsumenter. Noggrann och kostnadseffektiv inriktning på potentiella konsumenter som surfar på nätet är vad som håller många företag runt om i världen lönsamma i ett osäkert ekonomiskt klimat, men med Google meddelar att man planerar att bli av med tredjepartscookies helt 2022, e-handel och webbaserade företag som tidigare har förlitat sig på den dolda informationen från en av internetens största giganter kommer att förlora ett kraftfullt verktyg för datainsamling.

Med både Firefox och Safari, världens två stora webbläsare, som också meddelar att deras programvara som standard skulle blockera cookies från tredje part, stavar detta en oroande tid för majoriteten av publicister, innehållsskapare och digitala marknadsförare som tvingats förlita sig på Facebook och Googles behemoth datamängder. Vad som är ännu mer är att även om tredjepartscookies kanske är borta nästa år, kommer de universella ID: n som introduceras som motsvarigheter från första parten troligtvis fortfarande att ge integritetsproblem för slutanvändarna.

Ett bättre sätt

Så vad är lösningen? När innehållsskapare och digitala marknadsförare bestämmer sig för hur man ska närma sig den överhängande datatorkan har Fractal Protocol framkommit med en lösning som ser till att gynna alla inblandade parter. Fractal Protocol ser ut att ersätta annonskakan och ge användarna tillbaka kontroll över sina data genom att skapa datakommuner som möjliggör rättvis konkurrens mot valutademarknadsduopolet.

Fractal Protocol är ett nollmarginalprotokoll med öppen källkod och definierar en grundläggande standard för utbyte av data på ett rättvist och öppet sätt med ett incitamentsystem för försäljning och köp av annonsinventarier byggda på en transparent och pålitlig infrastruktur. Med introduktionen av ett ekosystem som belönar användare för att dela och verifiera deras data, demokratiserar Fractal Protocol också åtkomst och tillgänglighet av data för både utgivare och annonsörer, vilket ger dem verktyg och metoder för att utnyttja värdefull och verifierad användardata.

”Vi anser att innehållsskapare ska få betalt för vad de gör och att användare ska ha själv suveränitet över sina egna data; helt enkelt för att infrastrukturen är öppen, gratis och tillgänglig. ” – Julian Leitloff, grundare och VD Fractal Protocol

Efter att ha samlat in över 2 miljoner dollar i en privat runda som leds av en mängd ansedda blockchain-, annonsmarknads- och riskkapitalfonder, meddelade projektet denna vecka sina planer på att starta en offentlig investeringsrunda på den populära decentraliserade insamlingsplattformen Polkastarter torsdagen den 25 februari 2021 .

Att utveckla sekretesslagstiftningen och plattformsändringar genom duopolet från Google, Facebook och Apple innebär att det snart kommer att finnas mindre data tillgängligt inte bara för varumärken utan för hela online-reklamekosystemet – Fractal Protocol markerar en spännande förändring i hur data kan vara samlas, delas och tjänas utan att äventyra slutanvändarens integritet.

Image by Bernadette Wurzinger from Pixabay



Source link

Related posts

Blockchain-företaget ber Nevada-staten om tillstånd att bygga en krypto ‘Smart City’ i Storey County – Blockchain Bitcoin News

Bitcoinguide

Bitcoin sätter nytt ATH över $ 52K, varför dips förblir attraktiva

Bitcoinguide

Varför Ethereum är grundad för att återvända till $ 2000 och ny ATH

Bitcoinguide